Tikriausiai jau esate pastebėję tai, kaip viename straipsnyje minimas patarimas, tariamai padėsiantis išvengti vėžio, antrame straipsnyje būna apibūdinamas jau kaip vėžį sukeliantis.

Kodėl informacija apie vėžį žiniasklaidoje tokia paini? Taip yra dėl to, nes daugybe atvejų, dalykai, kurie padeda išvengti vėžio, dar tik po truputį aiškėja ir reikalai nėra tokie aiškūs ir apibrėžti kaip kad bandoma nuteikti skaitytojus daugumoje straipsnių. Tačiau neginčijamas faktas yra tas, kad ar susirgsite vėžiu ar ne, labai priklauso nuo jūsų gyvenimo būdo.

Taigi jeigu rūpinatės savo sveikata ir norite išvengti šios ligos, privalote atkreipti dėmesį į šiuos 7 patarimus.

1. Nenaudokite tabako
Kodėl negalima rūkyti? Nes bet kokio tabako tipo vartojimas, kas tai bebūtų – rūkymas ar kramtymas, žmogų veda tiesiai prie vėžio. Rūkymas siejamas su daugybe įvairių vėžio formų, tarp jų: plaučių vėžys, taip pat burnos, gerklės, gerklų, kasos, šlapimo puslės, gimdos kaklelio ir inkstų vėžys. Net jei patys nenaudojate tabako, venkite kontakto su tabako dūmais, nes kvėpavimas jais didina plaučių vėžio riziką.

2. Laikykitės sveikos mitybos
Nors pasirinkimai ką valgysite, negarantuoja, jog nesusirgsite vėžiu, tačiau sveikai subalansuota mityba tikrai sumažins vėžio atsiradimo riziką. Kokia turi būti sveika mityba? Laikykitės šių taisyklių:

- Valgykite daug vaisių ir daržovių. Tai turėtų būti jūsų valgiaraščio pagrindas – vaisiai, daržovės ir kitas augalinis maistas kaip kruopos ir pupelės.
- Venkite nutukimo. Stenkitės valgyti lengvesnį maistą, mažinkite kaloringų maisto produkų kiekį savo racione.
- Alkoholį vartokite saikingai. Rizika susirgti įvairiomis vėžio formomis, įskaitant krūties, plaučių, gaubtinės žarnos, inkstų ir kepenų vežiu, tiesiogiai priklauso nuo suvartojamo alkoholio kiekio ir nuo to, kaip reguliariai jį vartojate.
- Ribokite apdoroto maisto kiekį savo racione. Pasaulio Sveikatos Organizacijos vežio tyrimų agentūra yra paskelbus išvadas, kad apdoroto maisto vartojamas padidina riziką susirgti tam tikromis vėžio formomis.

Žinomas faktas, kad moterys, kurios laikosi “Viduržemio jūros” dietos, maisto racioną papildant alyvuogių aliejumi ir įvairiais riešutais, sumažina riziką susirgti krūties vėžiu. Kas yra "Viduržemio jūros" dieta? Tai dieta, kuri orientuota į augalinius maisto produktus, kaip daržovės ir vaisiai, pilno grūdo produktai, ankštinės daržovės ir riešutai. Žmonės pasirinkę šią dietą, renkasi sveikus riebalus, kaip alyvuogių aliejų vietoje sviesto ir žuvį vietoje raudonos mėsos.

3) Išlaikykite sveiką kūno svorį ir fizinį aktyvumą
Išlaikydami sveiką kūno svorį sumažinsite tikimybę susirgti krūties, prostatos, plaučių, gaubtinės žarnos ir inkstų vėžiu.

Kokią įtaką turi fizinis aktyvumas? Fizinis aktyvumas turi didžiulę įtaką sveikatai. Jis ne tik padeda sumažinti svorį, bet ir mažina vėžio riziką, tokio kaip krūties vėžys ir gaubtinės žarnos vėžys. Suaugę žmonės kurie nors kažkiek sportuoja, tikrai įgauna daugiau sveikatos. Bet kad būtų akivaizdus skirtumas, jūs turėtumėte skirti bent 150 minučių per savaitę lengvam sportui (tai gali būti ir greitesnis ėjimas) arba bent 75 minutes labiau intensyviam sportui (tokiam kaip bėgiojimas). Tinka ir kombinacija tiek intensyvaus, tiek neintensyvaus fizinio aktyvumo, svarbu kad lengvai pasportavę 15 minučių, neapsigautumėte ir negalvotumėte jog to užtenka savaitei į priekį, kadangi reikia įdėti kur kas daugiau pastangų. Kiek reikia laiko skirti mankštai? Būtų idealu, jeigu galėtumėte skirti bent 30 minučių per dieną tokiems užsiėmimams, o kuo daugiau – tuo geriau Jūsų sveikatai.

4) Saugokite save nuo saulės
Odos vėžys yra viena dažniausių vėžio formų ir viena iš lengviausiai išvengiamų. Kaip nesusirgti odos vėžiu?

- Venkite vidurdienio saulės, kuomet saulės spinduliai stipriausi.
- Vasarą stenkitės būti pavėsyje. Kepurė ir akiniai nuo saulės, taip pat būtų ne pro šalį.
- Uždenkite atviras vietas. Vasarą dėvėkite lengvus, plonus drabužius, uždengiančius daugiau kūno.
- Netaupykite kremo nuo saulės. Naudokite kiekį koks reikalingas ir tepkite pakartotinai, jeigu reikia.
- Venkite soliariumų. Jie lygiai taip pat pažeidžiantys kaip ir natūrali saulės šviesa.

5) Stiprinkite savo imunitetą
Ar vėžys gali atsirasti dėl silpno imuniteto? Taip, nes apsisaugant nuo tam tikrų virusinių infekcijų sumažėja tikimybė susirgti vėžiu. Pakalbėkite su šeimos gydytoju apie imunizaciją nuo:

- Hepatito B. Sergant šia liga didėja rizika susirgti kepenų vėžiu. Hepatito B vakcina rekomenduojama tam tikriems aukštos rizikos asmenims - suaugusiems kurie yra seksualiai aktyvūs, taip pat asmenims dirbantiems sveikatos priežiūros srityje, kurie susiduria su kūno skysčiais ar užkrėstu krauju.
- Žmogaus papilomos viruso (ŽPV). Tai yra lytiškai plintantis virusas, kuris gali privesti iki gimdos kaklelio ar genitalijų vėžio formų. Vakcina nuo šio viruso rekomenduojama 11-12 m. berniukams ir mergaitėms, tačiau ji taip pat galima ir suaugusiems, ne vyresniems kaip 30m, jeigu jos dar neturėjo paauglystėje.

6) Venkite rizikingų veiksmų
Vienas iš efektyvių vežio išvengimo būdų yra rizikingo elgesio vengimas, kuris galėtų privesti prie infekcijų, o šios savo ruožtu prie vėžio. Kaip išvengti infekcijų?

- Praktikuokite saugų seksą. Neturėkite daug lytinių partnerių ir naudokite prezervatyvus lytinio akto metu. Kuo daugiau lytinių partnerių turite per savo gyvenimą, tuo didesnė tikimybė kad jums bus perduotas lytiškai plintantis virusas, kaip ŽIV ar ŽPV, o šie virusai savo ruožtu smarkiai padidina tikimybę susirgti gimdos kaklelio ir genitalijų vėžio formomis.
- Nenaudokite švirkštų, kuriuos kažkas kitas prieš tai naudojo. Toks elgesys gali privesti prie ŽIV, kaip ir Hepatito B ar Hepatito C, kurie padidina susirigimo kepenų vėžiu riziką.

7) Reguliariai tikrinkitės sveikatą
Reguliarus sveikatos pasitikrinimas gali padėti aptikti vėžį dar labai ankstyvoje stadijoje, kuomet jį dar nesunku išgydyti. Pasikalbėkite su savo šeimos gydytoju, kas kiek laiko ir kada galėtumėte pasitikrinti savo sveikatą dėl įvairių vėžio rūšių.

Suimkite save į rankas ir imkitės vėžio prevencijos nieko nelaukdami, nes jūsų pastangų vaisiai išliks visą gyvenimą.